Home » Nízkosacharidová strava (LCHF) » Zvýšený cholesterol

Zvýšený cholesterol

vloženo 27. 10. 2018 (JV)

Praktické rady – jak na zvýšený cholesterol po přechodu na nízkosacharidovou stravu

Ačkoliv dobře sestavená nízkosacharidová strava přispívá podle robustních přehledů dostupných dat ke zlepšení rizikových faktorů kardiovaskulárních onemocnění (Kosinski 2017), v některých případech (Retterstol 2018) se lidé po přechodu na tuto stravu mohou setkat se zhoršením tzv. krevních lipidů (tzv. lipidový panel zahrnuje obvykle celkový cholesterol, HDL a LDL lipoprotein, triacylglyceroly neboli triglyceridy, v některých případech také pokročilá vyšetření částic, apoliproproteinů atd.)

V tomto krátkém článku shrnujeme některé důležité souvislosti a také možnosti, jak lze obecně v případě zhoršení krevních lipidů postupovat. Předesíláme, že existují i jiné možnosti než nízkotučná strava, konzumace rostlinných olejů či předepsání statinů.

Pokud má člověk možnost, je užitečné provést vyšetření LDL částic (LDL-p, podrobněji zde) připadně Apolipoproteinu B (ApoB, podrobněji zde), anebo alespoň tzv. non-HDL cholesterolu. Pokud je kterákoliv z těchto hodnot zvýšená, má zcela určitě smysl zvážit možná opatření ke snížení.

Vedle stravy mohou za zhoršním lipidového panelu stát i některá onemocnění případně situace, jako např.

  • snížená funkce štítné žlázy (hypotyreóza)
  • redukce tukové tkáně/hmotnosti
  • familiární hypercholesterolémie
  • další.

Jaká jsou možná opatření ke zlepšení lipidového panelu? Níže uvádíme hned celé desatero:

  1. vyřazení tzv. neprůstřelné kávy (bulletproof coffee)
  2. nahrazení části nasycených mastných tuků mononenasycenými (např. vaření s extra panenským olivovým olejem místo másla či kokosového oleje, konzumace ořechů a avokáda)
  3. zařazení tučných ryb bohatých na Omega3 tuky, případně kvalitního rybího oleje
  4. mírné zvýšení příjmu sacharidů směřující ke zmírnění/inhibici nutriční ketózy
  5. zvýšení příjmu potravin bohatých na rozpustnou vlákninu připadně rezistentní škrob
  6. suplementace niacinu (forma vitamínu B3)
  7. vhodné cvíčení
  8. zlepšení kvality spánku
  9. omezení stresu
  10. nastavení vegetariánské varianty nízkosacharidová stravy.

Pro další podrobnosti doporučujeme článek Krise Gunnarse i všechny odkazy v něm.

Zdroj: Gunnars (2017) What to Do If a Low-Carb Diet Raises Your Cholesterol

 

Související užitečné zdroje:

Peter Attia Drive – Rozhovor s Tomem Dayspringem, M.D., FACP, FNLA

Attia-Dayspring (2018a) Part I: an introduction to lipidology (EP.20)

Attia-Dayspring (2018b) Part II: Lipid metrics, lipid measurements, and cholesterol regulation (EP.21)

Attia-Dayspring (2018c) Part III: HDL, reverse cholesterol transport, CETP inhibitors, and apolipoproteins (EP.22)

Attia-Dayspring (2018d) Part IV: statins, ezetimibe, PCSK9 inhibitors, niacin, cholesterol and the brain (EP.23)

Attia-Dayspring (2018e) Part V: Lp(a), inflammation, oxLDL, remnants, and more (EP.24)

Další zdroje:

Attia (2012) The straight dope on cholesterol – Part I (Part 2, Part 3, Part 4, Part 5, Part 6, Part 7, Part 8, Part 9)

Creighton (2018) Paradox of hypercholesterolaemia in highly trained, keto-adapted athletes

Ference (2017) Low-density lipoproteins cause atherosclerotic cardiovascular disease. 1. Evidence from genetic, epidemiologic, and clinical studies. A consensus statement from the European Atherosclerosis Society Consensus Panel

Frayn (2013) Metabolic Regulation: A Human Perspective

Kosinski (2017) Effects of Ketogenic Diets on Cardiovascular Risk Factors: Evidence from Animal and Human Studies

Okuyama (2018) A Critical Review of the Consensus Statement from the European Atherosclerosis Society Consensus Panel 2017

Retterstol (2018) Effect of low carbohydrate high fat diet on ldl cholesterol and gene expression in normal-weight, young adults: A randomized controlled study

Savendahl (1999) Fasting Increases Serum Total Cholesterol, LDL Cholesterol and Apolipoprotein B in Healthy, Nonobese Humans